Predstavnik NVO Mladiinfo Montenegro prisustvovao je pres konferenciji na kojoj su prisutni upoznati sa rezultatima istraživanja u okviru projekta “Efikasni PR servisi – informisaniji građani”, u okviru kojeg je izrađena analiza komunikacije crnogorskih ministarstava sa građanima, gdje je zaključeno da u Ministarstvima nema dovoljnog broja zaposlenih koji bi se bavili komuniciranjem sa javnošću. Pres konferencija održana je u prostorijama PR Centra, 17. oktobra 2019. godine.
“Izabrali smo baš ovu temu za predmet analize jer vjerujemo da je transparentnost institucija važan faktor za razvoj demokratskog društva i da građani moraju biti pravovremeno, tačno i potpuno informisani, kako bi bili u toku sa dešavanjima u njihovoj državi i odlukama i aktivnostima koje izvršna vlast donosi i sprovodi”, rekla je Anđela Đokić, predsjednica NVU TTC.
Veliku odgovornost za stepen i kvalitet informisanosti građana imaju upravo institucije, koje bi blagovremeno i u potpunosti morale ažurirati svoje podatke i izvještaje, kako u elektronskoj, tako i u pisanoj formi, kako bi građani mogli ravnopravno učestvovati u donošenju odluka koje se tiču svih nas.
“Naša analiza je utemeljena na podacima i percepcijama dobijenim od predstavnika službi za informisanje građana u okviru ministarstava, ali i predstavnika crnogorskih medija, koji su nam bili važan izvor informacija i podataka. Takođe, na osnovu dobijenih informacija, pripremili smo i preporuke za dalji rad u procesu komuniciranja, u cilju unapređenja informisanja građana o aktivnostima koje njihova Vlada sprovodi”, dodala je Đokić. Ovom prilikom predstavljeni su i rezultati istraživanja koja su sproveli.
Odgovore na upitnik o broju, strukturi zaposlenih u PR službama i saradnjom sa medijima i NVO dobili su 12 od ukupno 17 ministarstava u Vladi. Na osnovu dobijenih podataka dolazi so zaključka da u većini ministarstava ne postoji dovoljan broj zaposlenih koji se bave komuniciranjem s javnošću. Tako na primjer, neka od najaktivnijih ministarstava, poput Ministarstva za poljoprivredu i ruralni razvoj, imaju samo jednu osobu zaduženu za komuniciranje.
“Naša analiza pokazuje da predstavnici ministarstava koriste sve raspoložive načine za informisanje građana, počev od tradicionalnih, kao što su saopštenja za javnost, preko gostovanja u televizijskim i radio emisijama, do objava na društvenim mrežama. Ipak, primjetno je da ministarstva nedovoljno koriste društvene mreže u svrhu komunikacije s građanima. Sva ministarstva redovno ažuriraju svoje zvanične internet stranice. Pojedina ministarstva informacije objavljuju i na dnevnom nivou, dok većina resora ažurira svoje sajtove makar jednom nedjeljno”, istakla je Đokić.
Analiza nekoliko saopštenja svih ministarstava pokazuje da sadržina i kvalitet saopštenja variraju od resora do resora i zavise od aktuelnosti teme i aktera samog događaja. Saopštenja su često previše dugačka, uz korišćenje birokratskog rječnika.
I novinari su podijelili svoja iskustva kada je u pitanju komunikacija sa Ministarstvima.
Naime, predstavnici medijske zajednice smatraju da se u aktuelnom sazivu Vlade mnogo više pažnje posvećuje razvoju i unapređenju PR službi, ali da PR službe, i pored kadrovske nadogradnje, i dalje posjeduju određene sistemske boljke. Novinari smatraju da kvalitet informacija dobijenih od PR službi ministarstava nije na zadovoljavajućem nivou, te da državne institucije u Crnoj Gori nijesu transparentne u dovoljnoj mjeri. Kada je riječ o saradnji sa novinarima, najlošije je ocijenjeno Ministarstvo odbrane.
Preporuke iz analize su utvrđene na osnovu stavova novinara i podataka i analize sajtova ministarstava i sadržine saopštenja. Predstaviću samo neke od njih, opštirnije o svemu možete čitati u publikaciji:
“Jedna od preporuka je da sva ministarstva pokažu proaktivniji pristup i budu agilnije u svom djelovanju, te da pravovremeno pružaju informacije medijima. Objavljena saopštenja moraju sadržati relevantne i nove podatke o aktivnostima ministarstva, te biti jasna, koncizna i pisana jasnim jezikom, razumljivim i prosječnom građaninu. Povremena okupljanja predstavnika institucija i medija dobar su način da se, kroz direktnu komunikaciju, bolje razumiju pojedinačne potrebe, zahtjevi i izazovi u radu. Ministarstva moraju što više plasirati informacije koje su od suštinskog značaja za živote pojedinca. Konačno, komunikacija sa građanima mora biti dvosmjeran proces, uz smanjenje samopromocije samih institucija”, zaključila je Đokić.
Ovaj projekat sprovodi NVU TTC u saradnji sa partnerom Methamophosis Foundation iz Skoplja, a uz finansijsku podršku Evropske unije, u okviru regionalnog projekta „Odgovornost, tehnologija i mreža institucionalne otvorenosti u Jugoistočnoj Evropi-Action SEE“