m!M u studijskoj posjeti u Danskoj

Predstavnici NVO “Mladiinfo Montenegro” učestvovali su u studijskoj posjeti u Fuglebjergu u Danskoj, koja je održana od 14. juna do 22. juna 2019. godine.

Ova studijska posjeta u okviru K2 Erasmus + projekta pod nazivom “Poboljšanje kvaliteta aktivnosti koje se tiču omladine iz ruralnih predjela” (finansiranog od strane Savjeta Evrope) okupila je 22 učesnika koji su od 14. do 22. juna 2019. godine predstavljali partnerske organizacije: YOUTH WORKERS ALLIANCE (koordinirajuća organizacija projekta) iz Srbije, NEXT GENERATION iz Sjeverne Makedonije, Mladiinfo Montenegro iz Crne Gore, INTERNATIONAL CENTRE FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT iz Grčke, OAPA iz Kosova i DRAFT CPH iz Danske.

Crnogorski tim činili su sledeći učesnici: Marta Nikolić – profesor iz Srednje ekonomsko – ugostiteljske škole i studenti: Anđela Mudreša, Aldijana Hodžić i Damir Šukurica. Tokom ove osmodnevne studijske posjete upoznali smo se sa specifičnostima danskog obrazovnog sistema koji se smatra jednim od najuspješnijih u Evropi. Koncept „slobodne škole“ tj. “efterskole“na danskom, uveden je polovinom 19. vijeka nakon demokratizacije cjelokupnog društva ali najzaslužniji pojedinac je reformator obrazovnog sistema, teolog, lingvista i poeta N.F.S Grundtvig (1783-1872). Bili smo smješteni upravo u takvoj jednoj (zatvorenoj) školi internatskog tipa u selu Fuglebjerg nedaleko od Slagaelse i Naestved a posjetili smo školu u strogom centru Kopenhagena gdje je jedan nastavnik veoma detaljno prezentovao koncept ovakve škole koja slijedi osnovnoj. Prema njihovom shvatanju, podučavanje ili predavanje je definisano kao dijeljenje nastavnikove strasti u vezi sa određenim predmetom sa učenicima. Vjeruju u drugarski odnos učenika i profesora koji se posebno kvalitetno izgrađuje zajedničkim boravkom u istoj ustanovi tokom cijele školske godine. Školski kurikulum se razlikuje od škole do škole i u njegovoj izradi se najviše uključuje Savjet roditelja i sami učenici povodeći se za onim što žele da nauče. Nastavnici veoma često nemaju formalne kvalifikacije za svoj prosvjetni rad, ali samim tim što su eksperti u datoj oblasti ohrabriće učenike da uspješno savladaju predviđeno gradivo. Ova škola koja obično broji 100-120 učenika traje svega jednu godinu a prethodi joj osnovna koju pohađaju od šeste do 16 godine.

U Kopenhagenu su posjetili i NGO Dansk-India koja se bavi aktivnim učešćem u poboljšanju društvenog statusa i položaja žena u Indiji. Predstavnica organizacije prisutne je vrlo detaljno upoznala sa problemima i zakonima tamošnjeg društva kao i volonterskim aktivnostima kojima utiču na podizanje svijesti među domicilnim stanovništvom o statusu žene u društvu koji je veoma degradirajući.

U neposrednom razgovoru sa lokalnim stanovništvom učesnici su imali priliku da čuju njihove stavove o položaju ruralne omladine. Oni tvrde da djeca iz urbanih sredina imaju više mogućnosti kada je u pitanju socijalna interakcija, ali je život u gradu nedostupan mnogima zbog skupoće i javni prevoz je zaista sjajno organizovan a i mogućnost „efterskole“ koja podrazumijeva preseljenje u drugu sredinu koristi 25 posto omladine.

Fasilitatori internih sesija i organizatori ovog događaja bili su Gjoko Grdanovski i Martina Stambolec iz Sjeverne Makedonije. Prvi radni dan 15. jun bio je posvećen raznovrsnim aktivnostima koje doprinose izgradnji timskog duha jer je učesnike očekivao cjelonedeljni zajednički rad. Služeći se premisama neformalnog učenja i interaktivnim metodama, učesnici su uspiješno odradili čak i aktivnost pod nazivom „Nemoguća misija“. Uslijedio je rad u nacionalnim timovima na strategijama svake zemlje (na samu temu projekta). U narednim danima fasilitatori su predstavili sve ono sto podrazumijeva izrada Erasmus + projekta, opcije unutar tog programa, način izrade, dodjele sredstava, realizacije itd, te su učesnici najzad podjeljeni po grupama tj. temama svojih potencijalnih projekata sastavili detaljnu razradu svojih ideja o projektima koji možda već pri sledećem konkursu zavrijede sredstva za realizaciju i okupe neku ovako kreativnu ekipu ljudi. Treba naglasiti da je prosjek godina učesnika bio 26 te ne čudi toliki polet i entuzijazam.

Poslednji radni dan bio je rezervisan za evaluaciju ovog događaja koja se odvijala kroz nekoliko interesantnih multimedijalnih aktivnosti. Najupečatljivija je tzv. pizza evaluacija (najviše ocjene za date oblasti su pri centru pizze a najslabije pri obodu).

Kojom god djelatnošću da se bavite, ovakve razmjene iskustva, ideja, planova za dalji rad doprinose kvalitetu rada i opštem boljitku za društvo.