m!M na konferenciji „Rezultati istraživanja o pravima potrošača osoba sa invaliditetom u Crnoj Gori“

Predstavnik m!M prisustvovala je konferenciji pod nazivom „Rezultati istraživanja o pravima potrošača osoba sa invaliditetom u Crnoj Gori“ gdje je zaključeno da je potrebna veća informisanost OSI o pravima potrošnje.
Konferenciju je otvorila Jasna Božović, projektni asistent,Saveza slijepih Crne Gore koja je prisutne uvela u sami cilj projekta a to je: doprinijeti budućoj konsolidaciji fundamentalnih prava i većoj socijalnoj inkluziji osoba sa invaliditetom, ostvarivanjem ciljeva i rezultata projekta poboljšaće se funkcionisanje lokalnog tržišta za bolji pristup dobrima i uslugama za osobe sa invaliditetom. Projekat finasira Evropska unija i Ministarstvo javne uprave Crne Gore.
Pavle Pavlovic predstavio je istraživanja o potrošačima osobama sa invaliditetom ,metodologijom rada koja se bazira na anketnoj metodi i grupnim diskusijama.Prilikom kreiranja upitnika vodili su se kriterijumima kvlitetata, te su formirali manju fokus grupu od pet članova koju su činili predstavnici NVO sektora i institucije gdje su dobili potrebne informacije i sugestije u kojem pravcu bi trebalo izvršiti istraživanje i prikupljanje podataka.,koje je realizovano u periodu od 8.4.2019. do 10.05.2019. godine ispitivanjem licem u lice. Ukupno 53,1 odsto bili su ispitanici muškog pola dok je 46,9 odsto bilo ženskog. U odnosu na zastupljenost po regionima vodili su se rezultatima iz 2011. godine. U odnosu na zastupljenost po opštinma najviše ispitanika je iz Podgorice, Bijelog Polja, Berana i Bara u ukupnom uzorku od 177 ispitnika zastupljeno je 16 opština. Prosječni prihodi i potrošačke navike ispitanika: do 250 eura 31,1odsto, do 350 ima 30,5 odsto,350-400 eura ima 15,6 odsto 450-550 eura ima 7 ,3 odsto 551-650 eura ima 6,2 odsto iznad 650 eura ima 5,6 odsto.nešto više od 52,5 odsto ima prihode od 250,00 eura. Kada su u pitanju potrošačke navike najviše novca se troši na kućne potrepštine 32,6 odsto.Preporuke za OSI su:
– Ispitati modalitete efikasnije vidljivosti proizvoda uklanjenjem barijera koje postoje u trgovini, proširiti listu proizvoda i njihovu dostupnost na markete,koji se odnose na upotrebu proizvoda označenih Brajevim pismom,ispititati kvalitet života osoba sa invaliditetom u odnosu na visinu primanja,povećati učestalost plaćanja mjesečnih režija, detaljnijim monitoringom medija ispitati nivo kršenja prava osoba sa invaliditetom,edukacija novinara o izvještavanju o sadržajima koji se odnose na osobe sa invaliditetom,organizovati eduktivne radionice za osobe sa invliditetom o pravima koja im pripadaju sa posebnim fokusom na potrošačka prava.
Jovo Rabrenović direktor direktorata za razvoj nacionalnog Brenda i zaštitu potrošača Ministarstva ekonomije istakao je da je zakon tumačen tako da svi proizvodi moraju biti obilježeni Brajevim pismom što je predstavljalo navodno biznis barijeru te se pristupilo njegovim izmjenama. Izmjenama zakona od 01.08.2015. godine u članu 7, stav 5 navodi se da je zakon tumačen tako da svi proizvodi moraju biti obilježeni Brajevim pismom što propisuje organ državne uprave nadležan za poslove zaštite potrošača. Dat je novi pravilnik koji se zasniva na listi proizvoda. Pravilnik određuju dva proizvoda koja moraju biti obilježena Brajevim pismom. Proizvodi su: lična higijena i higijena prostora.
Goran Macanović, izvršni direktor Saveza slijepih Crne Gore rekao je da ima mnogo prepreka kada se nađu u ulozi potrošača: marketi nisu prilagođeni za samostalno kretanje osoba sa invaliditetom sa teškim oštećenjem vida,bankomat, uređaji su neadekvatne visine, propisi ne postoje.