Iskustvo: Nemanja Tomašević

Predstavnik Nevladine organizacije (NVO) “Mladiinfo Montenegro” Nemanja Tomašević, učestvovao je na treningu „How to read Media Youth Exchange“, koji se od 12. do 19. Novembra održao u Berlinu, u organizaciji European Youth Press-a, uz podršku Erasmus + programa.

„Trening u Berlinu, iako neformalnog karaktera, za mene lično predstavlja veliko iskustvo. Najprije, prvi put sam učestvovao na jednom od ovakvih tipova treninga i to u jednoj od razvijenijih zemalja Zapadne Evrope, Njemačkoj. Boravak u Berlinu bio je od višestrukog značaja, kako za mene, tako i za ostale članove crnogorskog tima. Pored mene iz Crne Gore su bili Jovana Davidović, Milica Đurđevac, Vuk Laković i Strahinja Jovanović, a svi zajedno nosimo odlične utiske i uspomene, kako zbog stečenih znanja i naučenih vještina, tako i zbog impresivnog obilaska Berlina, koji nam je obezbijedio organizator.
Nakon dolaska i smještanja u jednom motelu, nedaleko udaljenom od centra njemačkog grada, upoznali smo se sa organizatorima i dobrim dijelom ostatka učesnika, a već od drugog dana trening je krenuo punom parom. Uvodna predavanja o medijima, medijskoj pismenosti, objektivnom izvještavanju i jeziku medija bila su dovoljan znak da je u pitanju ozbiljan trening, što su organizatori već od starta pokazali.
Učestvujući na predavanjima, raznim vježbama, ali i diskusijama, naučio sam puno u oblasti medijskog jezika, što je i bila tema rada grupe u kojoj sam bio. Naime, nakon što su predavanja održana i predstavljeni alati za radove, učesnici su podjeljeni u grupe koje su se ticale medijskog sadržaja, objektivnog izvještavanja i lažnih vijesti, društveno odgovornih medija i jezika medija, a sve grupe su do pretposljednjeg dana imale rok za predstavljanje projekta.
Radeći na projektu sa kolegama sa istog jezičkog područja, ali i sa učesnicima iz Slovačke i Jermenije, unaprijedio sam takođe svoja znanja iz oblasti digitalnog novinarstva, kao i kako na pravi način koristiti određene web aplikacije koje mi značajno mogu olakšati rad na projektima.
Takođe, posebno mjesto u danima treninga, prema mojim utiscima, pripada i predavanjima Julije Aleksejeve i Jana Vajsa. Naime, Aleksejeva, koordinatorka u “Deutche Welle Akademy”, govorila je o važnosti medijskog sadržaja za najmlađe, stavljajući akcenat na rad njenog poslodavca, u kojima su kroz svoje projekte, u saradnji sa Ministarstvom obrazovanja i Vladom Moldavije, u redovno školstvo uveli predmet “Media literacy”, koji već godinama daje pozitivne rezultate. Ona je i predstavila veliki broj studentskih, poslovnih i edukativnih opcija koje “Deutche Welle” nudi.
Frilenser afganistanskog porijekla sa prebivalištem u Londonu, Vajs, učesnicima je pričao o istraživačkom novinarstvu, njegovim prednostima i nedostacima, uticajima koje ima u svijetu, ali i o poteškoćama sa kojima se suočava.
Vajs je takođe predstavio veliki broj tehnika koje se koriste u novinarstvu uz pomoć internet podataka, kao i posebne alate u prepoznavanju validnosti izvora, kako u pisanoj, tako i u foto i video formi.
Zahvalio bih se glavnim predavačima, ujedno i organizatorima Martinu Maški i Fatimi Naimi, koji su svoja iskustva i teorijska znanja potkrpili pravim primjerima, te na taj način izveli više nego zanimljiva predavanja i odlično obučili učesnike.
Jedan od većih utisaka treninga u Berlinu je i obilazak ZDF televizije, koja je jedna od dvije nacionalne televizije u Njemačkoj. Dvočasovna šetnja kroz zgradu televizije, u kojoj nam je jedna od zaposlenih, na najbolji način predstavila vrijeme i rad u ovom mediju, bila mi je dovoljan pokazatelj kako uz profesionalan rad i vrhunsku opremljenost, funkcioniše jedna od dvije nacionalne frekvencije u ovoj zemlji.
Naravno, iako je odlazak u Njemačku bio prvenstveno radi sticanja novih znanja, utisak ne bi bio potpun da nije bilo odličnog druženja, ali i obilaska prirodnih, istorijskih i urbanih bogatstava po kojima je Berlin poznat u svijetu.
Branderburška kapija, Berlinger dom, East Side Galerija, šetnje ulicama centra, svakako će ostati u lijepom sjećanju, ništa manje nego ispobravanje tradicionalnih jela i pića, među kojima prednjače čuvene „Wurst“ kobasice i tamno „Berliner“ pivo.
Mladim ljudima, naročito studentima, ali i drugima koji su zainteresovani ili već rade u oblasti medija, preporučio bih odlazak na ovaj trening, ili na neke od drugih sa sličnim sadržajem.
„How to read Media“ okupio je više od 40 učesnika, a osim predstavnika Crne Gore i zemlje domaćina, na treningu u Berlinu učestvovali su i predstavnici Bosne i Hercegovine, Italije, Belgije, Jermenije, Francuske, Slovačke i Luksemburga.