m!M organizovala radionicu o oralnom zdravlju zuba

NVO Mladiinfo Montenegro je 28.03.2021. godine organizovala onlajn radionicu o oralnom zdravlju zuba, povodom Nedelje zdravih zuba i usta.

Radionicu su držali Milan Zlatičanin, student stomatologije, i Aleksandra Becić i Jovana Martinić, učenice stomatološkog smjera Medicinske škole.
Kako bi učesnici shvatili zašto se brinemo o zubima, na početku radionice su objasnili građu zuba, koji se sastoji od krune (pulpa, gleđ i dentin) i korijena (kanal, cement, koštana pregrada, parodoncijum i gangiva). Nakon toga su govorili o karijesu, uzrocima, posljedicama i vrstama karijesa, koji može biti reverzibilan i ireverzibilan (karijesna lezija). On može nastati iz više razloga, a neki od njih su nasleđe, opšta oboljenja, pol i životno doba, ishrana, stuktura, položaj i oblik zuba, oralna higijena, pljuvačka…Posljedice karijesa su poremećaj žvakanja, otežano održavanje higijene, širenje infekcije i estetski problemi. Milan je takođe objasnio odeđene pojmove i kako se razvija plak. Naime, pelikula je sloj koji nastaje nepostredno nakon pranja zuba, ima podmazajuću ulogu i predstavlja osnovu za kolonizaciju mikroorganizama. Nezreli plak karakteriše velika poroznost, dobra difuziona svojstva pljuvačke i mogućnost neutralisanja kiselih metabolita bakterija. Kod zrelog plaka su prisutni ekstracelularni polisaharidi, otežana difuzija pljuvačke i demineralizacija (otežana neutralizacija kiselih metabolita). Kada se dentalni plak mineralizuje, nastaje kalkulus. Postoje dvije vrste: kamenac i konkrement. Kalkulus se uklanja ručnim instrumentima ili ultrazvučnim aparatom.
U okviru ove teme, govorili su i o lošim i zdravim navikama. Loše navike koje dovode do oralnih oboljenja su pušenje, disanje na usta, jednostrano žvakanje škripanje i stiskanje zuba. Jako bitan dio oralne higijene je način na koji peremo zube. Ako ih samo peremo naprijed nazad, nećemo ukloniti plak već ćemo ga samo pomjerati. Takođe je bitno da četkica ne bude previše gruba i da koristimo konac za zube.
Na kraju radionice su učesnici imali priliku da se uključe u diskusiju da predavačima postavljaju pitanja.