Predstavnici NVO Mladiinfo Montenegro učestvovali su u trening kursu pod nazivom ” Empowering Minorities: a project to improved practicies for work with minorities”. Trening je održan u periodu od 18. do 25. marta 2019. godine u Prištini, Kosovo, kao druga aktivnost pomenutog projekta.
Osim ekipe iz Crne Gore su učestvovali i učesnici iz Češke republike, Rumunije, Kosova, Albanije, Srbije, Italije, Makedonije i Grčke.
Po ustaljenom, nepisanom pravilu prvog dana uslijedio je dolazak učesnika i neformalno upoznavanje, dok su narednog dana, a ipak prvog radnog uslijedile prve radne sesije. Učesnici su se kroz niz radionica za upoznavanje kao i igara sa imenima malo bolje upoznali međusobno. Jedna od prvih sesija koja je uslijedila a vezana je za igru imena jeste ime i pokret a nakon toga izazov je podignut na viši nivo pa su učesnici imala za zadatak da napišu svoje ime i svakom slovu svoga imena pridruže pojam koji ih najbolje opisuje. U toku interpretacije ove aktivnosti, već u samom startu, učesnici su imali priliku da se povežu međusobno kroz iste ili slične afinitete.
Kako je radni jezik bio engleski uslijedila je podjela učesnika na nivoe znanja istog kako bi se obezbijedila adekvatna pomoć onima čije znanje engleskog nije na dovoljnom nivou. Nakon toga uslijedio je razgovor o Erasmus plus programu. U ovom djelu učesnici su imali priliku da podijele svoje iskustvo sa Erasmusom ali i da nadograde svoje znanje o istom kao i da saznaju neke novitete ali i prilike.
Prvog dana prisutni su podijelili i razloge zašto su odlučili da uzmu učešće baš u ovom trening kursu kao i kako će stečeno znanje iskoristiti u svojoj radnoj praksi kao i svakodnevnom životu.
Na kraju prvog radnog dana uslijedilo je interkulturalno veče gdje su se sve prisutne zemlje predstavile sa svojim tradiocionalnim jelima, pićima, obilježjima ali i nekim tradicijama vezano za razne vreste proslavi.
Drugog radnog dana u cilju podizanja energije prvo je odrađen enerđžajzer. Ova aktivnost osim razbuđivanja imala je za cilj i povezivanje učesnika kroz dio gdje učesnik koji je ostao da stoji treba da pronađe zanimljivost koja povezuje ostale učesnike kako bi ustali sa stolica i izmješali se.
Kako su društvene mreže naša svakodnevnica tako ni ovaj trening nije mogao proći bez jedne sesije u kojoj listom i markerom povezujemo jedni druge. Mapa konekcija je aktivnost gdje učesnici jedan po jedan pišu svoje ime na papiru i pričaju o sebi i svojim iskustvima, ostali učesnici ukoliko pronađu konekciju uzimaju marker, dopisuju svoje ime u povezanosti sa prethodnim govornikom i počinju da pričaju o sebi. Ova vrsta društvene mreže konekcija nam približava učesnike i njihova interesovanja ali nam i predstavlja koliko zapravo imamo zajedničkog jedni sa drugima iako dolazimo iz različitih zemalja, kultura, vjera i uvjerenja.
U nastavku dana razgovaralo se o neformalnoj edukaciji na kojoj i počiva Erasmus program.
U narednoj sesiji radila se aktivnost o prenosu informacija. Učesnici su imali za zadatak da nacrtaju isto ono što je i trener nacrtao. Na kraju kruga prenoseći informaciju od jednog do drugog učesnika crtež je dobijao razne varijacije. Pa tako od orginalnog crteža ranca neko je dobio čak i šolju za kafu a neko pak prepoznatljivi logo za G-mail. U zavisnosti od njihovih očekivanja zapravo zavisi i krajnji rezultat.
Nakon toga uslijedila je diskusija šta su učesnici donijeli sa sobom u tom rancu ( iskustva, znanja, potrebe) ali i šta će spakovati nakon treninga da ponesu sa sobom.
U cilju postizanja timskog duha učesnici su trebali da saznaju koliko je visok Albert. Osim matematičkih vještina bilo je neophodno da se učesnici iskažu i kao lideri, plesači, menadžeri vremena i još dosta toga. Uz vremensko ograničenje ekipa je imala niz zadataka koje je trebalo da ispuni ili riješi kako bi dobili dalje informacije koje dovode do rješenja koliko je viskog Albert. Dinamike i mozganja nije falilo.
Kao završetak radnog dana uslijedila je jedna vrsta evaluacije dana i samog treninga. Pa su tako učesnici kroz par pitanja pisali o tome šta je za njih loš trening, dobar trening, dobar trener kao i dobar učesnik.
Na početku drugog radnog dana uslijedilo je izvlačenje ceduljica sa imenima tajnih prijatelja. Ova aktivnost daje priliku učesnicima da se našale ali i da iskažu simpatije ili divljenje jedni drugima.
Kako je jedan od ciljeva ovog treninga razvijanje alata za neformalnu edukaciju, u nastavku dana bilo je riječi o tome šta proces rada na novim alatima zahtjeva ali i kako da se dobije početna ideja. Više riječi je bilo o analizi, posjeti i diskusiji, uspijehu i neuspjehu, test grupama, razumijevanju grupa sa kojima se radi, analizi potreba.
Trećeg radnog dana diskutovalo se o definiciji “osnaživanja” kao uvod za naredne aktivnosti. Takođe su učesnici osim neke svoje lične definicije govorili i o tome šta za njih znači ovaj termin i koji je to za njih prelomni trenutak u životu kao i gdje oni sami pronalaze snagu, odnosno podršku.
Prisutni su uz diskusiju naučili kako da razviju nove alate sa ciljem da nekoga osnaže. Naučili su i koje sve vrste alata postoje i kako se koriste. Učesnici su se podijelili u grupe i radili na razvoju novih alata.
Učesnici su razvili nekoliko alata koje su ostatku grupe predstavili na različite načine. Pa je tako jedna od grupa došla sa aktivnošću pod nazivom “Radoznala tegla”. U tegli se nalazilo pregršt pitanja koje su učesnici uzimali i imali po minutu da sa drugim učesnikom pričaju, odnosno odgovore na pitanje iz tegle. Dinamična i uspješna radionica svakako.
Drugi tim je došao na ideju da radi na razvijanju timskog duha, pa je tako osmislio radionicu u kojoj su svi učesnici sa povezom na očima, dok je poslednji u redu lider koji vidi kuda se kreće čitav tim. Govor nije dozvoljen, a za postizanje cilja i izvršenje zadatka neophodno je povjerenje u lidera kao i dobra neverbalna komunikacija svih u timu.
Naredna grupa je takođe isključila čulo vida učesnicima u aktivnosti i zadala zadatak da od užeta naprave savršen kvadrat. Zbog loše komunikacije među učesnicima u datom trenutku ovaj zadatak je uspiješno odradila samo jedna ekipa.
Jedna od radionica koja je razvijena vezana je za spoznaju o identitetu i zasnima se na vještinama prezentacije.
Narednog radnog dana radilo se na razvijanju novih alata koji će svaki učesnik imati priliku da testira u svojoj organizaciji po povratku sa trening kursa.
Nakon podjele grupe po interesovanjima formirani su timovi. Nakon toga uslijedio je rad na razvijanju novih alata.
Alati koji su predstavljeni uglavnom su uključivali varijacije već postojećih alata. Jedna sesija koja je testirana sa samom grupom jeste “Štit”. Poenta radionice jeste da svako na listu papira napiše sve ono što ga osnažuje i da se time vodi kroz život.
Jedna od radionica odnosila se na ideju zapošljavanja imigranata i davanje podrške istima kroz agenciju “immijob”. Ova radionica predstavljena je kao teatar.
Naredna sesija imala je naziv “#strangeship”. Za cilj je imala nadilaženje socijalne anksioznosti. Kroz nezaobilazne društvene mreže i pitanja stranci se povezuju i razgovaraju uživo, a imaju priliku i da se fotografišu i svoje “kontakte” podijele na društvenim mrežama.
Još jedna od sesija koja je uslijedila takođe se odnosila na teatar i prikaz kako NVO sektor i država pomažu ljudima u stanju socijalne potrebe.
Poslednji radni dan namijenjen je evoluacijama kako samog trening kursa tako i svega onoga što su učesnici naučili i usvojili.
Kroz razne aktivnosti učesnici su imali priliku da bolje upoznaju sebe, spoznaju nove stvari i razviju nove vještine.
Ono što se može sa sigurnošću reći jeste da je svako sa ovog treninga izašao sa novim iskustvima i znanjima.